AKRAM BELKAÏD
Elektrik bataryaları yapımı için zorunlu olan kobalt, en çok göz dikilen ham maddelerden biri. Onun nadir bir metal oluşu, olası kıtlıklar konusundaki endişeleri büyütüyor. Dünyada başlıca üretici olan Kongo Demokratik Cumhuriyeti’nde KDC otomobil, bilişim ve telefon sektörleri firmalarına tedarik sağlamak için çocuklar madenlerde çalışıyor.
Dünya sanayisi günün birinde kobalt yokluğu tehlikesi ile karşı karşıya mı? Bu son yıllarda onun küçük pazarı – 2019’da 136 tonluk üretim (1) – kıtlık korkularının neden olduğu fiyat yükselmelerinden dolayı tüm dikkatleri üzerinde topluyor. Uzun zamandır tıbbi görüntüleme ve ışın tedavisinde kullanılan “mavi metal”, cep telefonlarının ve elektrikli taşıtların çoğunda kullanılan lityum -iyon türü bataryalar için vazgeçilmez bir bileşen olmuştur. McKinsey danışmanlık kabinesinin bir araştırma raporu, bu elektrikli taşıtların 2030 yılında dünya parkının yüzde 22 ila yüzde 30’unu temsil edeceğini öngörüyor (2). Onun yerini alacak cevher bulunmadığı ve bataryaların geri kazanılması ikinci derecede bir şey olduğu için, bu metalin üretiminin bu durumda 220 bin tona ulaşması gerekiyor ki bu da on yıllık bir dönemde yüzde 62 oranında bir artış demektir. Bu tahminlerde elektrikli motosikletlere günümüzde gösterilen rağbet hesaba katılmadığı için düşük bir varsayım bile söz konusu.
Özel İçerik
Bu içerik sadece gazeteye abone olan okuyucular içindir.Yazının devamını okumak için gazetemize abone olmak ister misiniz?