ÉLISA PERRIGUEUR / Gazeteci
Ağır vasıtaların meydana getirdiği devasa sütunlar güney Moldova’nın ovalarına yığılmış. Bu Haziran sabahında, araçlar tuna nehri boyunca birkaç mütevazı terminalin bulunduğu Giurgiulesti Limanı’nın gidiş ve geliş yoluna sıralanmış vaziyette. Şubat ayında başlayan Rus işgalinden beri; Ukrayna, Moldova ve Romanya’nın kesişim noktası olan bu yer Avrupa Birliği’ne kaçış yolu olarak kullanıldı. Gümrük memuru kinayeli bir dille, “Önce işgalden kısa bir süre önce gizlice kaçan diplomatlar geldi” diyor, “Ardından da binlerce bitkin mülteci…” Son olarak, çoğunlukla tahıl ve ayçiçek yağı yüklü yüzlerce Ukrayna kamyonu akın ederek Romanya ve Moldova yolundaki trafiği artırdı.
Mısır, ayçiçeği, buğday… 2021’de hasat edilen yaklaşık 20 ile 25 milyon ton tahıl savaş nedeniyle ihraç edilemedi. Birkaç ülkede kıtlık isyanları belirmesine karşın, bu yükleri taşıyan kamyoncular bu senenin Haziran ayında 7 ile 10 gün arasında, önce Moldova’nın sonrasında Romanya’nın girişinde işi başından aşkın gümrük memurları tarafından durduruldular. Artur Gritsoi, 35 yaşındaki tıknaz bir Ukraynalı kamyon şoförü, 18 tonluk ayçiçeği tohumu dolu arabasının gölgesinde piknik taburesinin üzerinde üstsüz bir şekilde oturuyor ve günleri sayıyor: “Moldova tampon bölgesinde beklemeye başlayalı sadece dört gün olmuş!” Bu bekleyiş önce, çatışmalar yüzünden sınırın Ukrayna tarafında yavaşlamış.
Özel İçerik
Bu içerik sadece gazeteye abone olan okuyucular içindir.Yazının devamını okumak için gazetemize abone olmak ister misiniz?